Більшість дітей
приходить до школи з бажанням «добре вчитись». Здебільшого, якщо не в
основному,
подальші шкільні успіхи залежать від того, чи вдасться педагогам і батькам зберегти та зміцнити в дитині інтерес до школи. Не секрет, що дитина, котра хоче вчитися, досягає набагато більших успіхів,
ніж більш здібні однокласники, які вчаться без бажання.
подальші шкільні успіхи залежать від того, чи вдасться педагогам і батькам зберегти та зміцнити в дитині інтерес до школи. Не секрет, що дитина, котра хоче вчитися, досягає набагато більших успіхів,
ніж більш здібні однокласники, які вчаться без бажання.
Чому діти байдужіють до
школи? Однією з головних причин, що може спричинити зниження нав-
чальної мотивації, є хронічне відчуття неуспіху, яке дитина переживає в процесі навчання. Йдеться саме про відчуття, яке може переживати як «двієчник», так і «хорошист», якщо батьки чекають від нього тільки найкращих оцінок.
чальної мотивації, є хронічне відчуття неуспіху, яке дитина переживає в процесі навчання. Йдеться саме про відчуття, яке може переживати як «двієчник», так і «хорошист», якщо батьки чекають від нього тільки найкращих оцінок.
У школі й удома дії
дитини постійно оцінюють. Через найкращі наміри, намагаючись допомогти
виправити помилки й недоліки, дорослі нерідко зловживають критикою, забуваючи, що оцінювання
має не лише відображати реальний стан справ, а й надихати дитину на подальшу напружену працю.
виправити помилки й недоліки, дорослі нерідко зловживають критикою, забуваючи, що оцінювання
має не лише відображати реальний стан справ, а й надихати дитину на подальшу напружену працю.
Сьогодні я хочу
ознайомити вас із правилами «техніки оцінної безпеки», дотримуючись які, ви до-
поможете вашій дитині впоратись із труднощами, зберегти віру в свої сили та інтерес до школи.
поможете вашій дитині впоратись із труднощами, зберегти віру в свої сили та інтерес до школи.
Правило перше: не бий лежачого. «Двійка» - достатнє покарання. І не
варто двічі карати за одні і ті самі помилки. Оцінку своїх знань дитина вже
одержала, вдома від батьків вона очікує спокійної
допомоги. А як часто одержує нові і вже несправедливі докори!
допомоги. А як часто одержує нові і вже несправедливі докори!
Правило друге: щоб позбавити дитину
недоліків, робіть їй не більше як одне зауваження на хвилину.
«Знову бруд у зошиті! І сміття знову не виніс! І речі порозкидані! І портфель не склав! І...»
Знайте міру. Ще трохи, і ваша дитина відключиться, перестане реагувати на ваші
слова, стане нечутливою до ваших оцінок. Виберіть щось одне, те, що для вас
найбільш нестерпне, й говоріть тільки про це.. .
Правило третє: за двома зайцями поженешся... Порадьтеся з дитиною і
почніть з ліквідації тих навчаль-
них труднощів, які для неї найбільш значущі. Тут ви швидше зустрінете розуміння та одностайність. Якщо вас обох турбує передусім читання, не вимагайте водночас і виразності, і переказу.
них труднощів, які для неї найбільш значущі. Тут ви швидше зустрінете розуміння та одностайність. Якщо вас обох турбує передусім читання, не вимагайте водночас і виразності, і переказу.
Правило четверте й центральне: хвалити - виконавця,
критикувати — виконання. Дитина схильна будь-яке оцінювання сприймати
глобально, вважати, що оцінюють усю 1 особистість (і сьогоднішню роботу). Вчитель оцінює роботу за шкільними нормами: відповідно
до кількості помилок та помарок. А дитина читає оцінку по- своєму: «Я -
хороша», або «Я —погана». Ми можемо допомогти їй відділити оцінювання її
особистості від оцінювання її роботи. Адресувати особистості дитини треба
похвалу; «Молодець, ти вже вмієш розв'язувати задачі на дві дії!». Позитивне
оцінювання має стосуватися людини, що стала трішечки більше знати й уміти. Але
за такої персональної похвали критика має бути якомога безособовою: «Ти чинив
нечесно!» замість «Ти брехун!», «У цьому завданні ти припустився трьох помилок»
замість «Треба ж бути таким неуважним». Ця форма негативного оцінювання стимулює
виправлення помилок, а не позначається негативно на ставленні дитини до занять,
на її вірі в успіх,
Правило п'яте і найважче: оцінюючи
успіхи дитини, не порівнюйте її з іншими дітьми. Оцінювання має порівнювати
нинішні успіхи дитини з її вчорашніми невдачами, а не з успіхами сусіда по
парті. Постійно програючи у змаганні зі здібнішими однокласниками, дитина може
втратити віру у свої сили.
Немає коментарів:
Дописати коментар